Charakterystyka programu
Program powstał w związku z potrzebą zorganizowania zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów klas VIII do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.
Obejmuje działania zmierzające do powtórzenia i utrwalenia wiadomości oraz rozwijania umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania języka polskiego. Na realizację programu przeznaczonych zostanie 44 – 50 godzin dydaktycznych (lekcyjnych) oraz 4 godziny na próbny egzamin i jego omówienie .
Treści programowe obejmują przede wszystkim zagadnienia z zakresu kształcenia literacko-kulturowego, językowego oraz tworzenia wypowiedzi z zakresu form egzaminacyjnych.
Cele programu
Nadrzędnym celem programu jest efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z zakresu języka polskiego.
Cele ogólne to:
- Zapoznanie uczniów z formą egzaminu ósmoklasisty.
- Wykształcenie umiejętności właściwej organizacji czasu przeznaczonego na wykonanie zadań zamkniętych i otwartych.
- Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań zamkniętych i zadań otwartych.
- Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, w tekście potrzebnych informacji.
- Powtórzenie i utrwalenie najważniejszych pojęć, wiadomości potrzebnych na egzaminie.
- Rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce
- Rozwijanie umiejętności logicznego wnioskowania, argumentowania, dostrzegania związków i zależności, formułowania samodzielnych sądów, potwierdzonych przykładami literackimi.
- Doskonalenie sprawności redagowania poznanych form wypowiedzi pisemnej.
- Zwiększenie motywacji do nauki, wzmocnienie wiary we własne możliwości.
- Kształtowanie nawyków porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
- Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisu.
Uczeń potrafi:
- zrozumieć polecenie do zadań oraz wskazywać właściwa odpowiedź,
- planować własną pracę, gospodarować czasem oraz pogłębiać swoją wiedzę przedmiotową,
- czytać ze zrozumieniem różnorodne teksty i wykonywać zadania zamknięte oraz zadania otwarte związane z przeczytanym tekstem,
- rozpoznawać rodzaje literackie oraz ich charakterystyczne cechy,
- odczytywać znaczenia dosłowne, przenośne, symboliczne różnych tekstów kultury,
- samodzielnie interpretować przeczytany tekst,
- określić nadawcę i odbiorcę tekstu,
- wykorzystywać wcześniej zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań zamkniętych i otwartych,
- wyszukiwać potrzebne informacje oraz cytować odpowiednie fragmenty tekstu publicystycznego, popularnonaukowego lub naukowego,
- interpretować dzieło sztuki,
- rozpoznawać gatunki dziennikarskie(np. reportaż, artykuł),
- argumentować, wnioskować, polemizować,
- formułować pytania do tekstu,
- wykorzystywać w interpretacji różne konteksty(np. historyczny, społeczny),
- tworzyć krótsze i dłuższe formy wypowiedzi obowiązujące na egzaminie oraz dokonywać przekształceń na tekście cudzym (np. parafrazować, streszczać),
- odróżniać mowę zależną i niezależną oraz przekształcać je,
- rozróżniać wypowiedzenia,
- rozpoznawać i tworzyć imiesłowy oraz poprawnie je stosować,
- rozumieć mechanizmy z zakresu fonetyki oraz rozbieżności między mową a pismem,
- rozpoznaje wyrazy podstawowe, pochodne, rodzinę wyrazów,
- wyróżnia różne odmiany języka ( ogólnonarodowy, regionalny, środowiskowy),
- wykorzystuje wiedzę z zakresu ortografii i interpunkcji w praktyce.
Zadania, formy i sposoby realizacji
Lp. | Zadania/temat zajęć | Zagadnienia | Formy i sposoby realizacji | Ilość godzin |
1. | Spotkanie organizacyjne | Przedstawienie planu zajęć, wymagań egzaminacyjnych dla ósmoklasisty, celów, sposobu pracy. | Informator CK; opis egzaminu; rodzajów zadań zasad oceniania. | 1 |
2. | Najstarsze źródła literackie | Biblia, mity; znaczenie symboliczne poszczególnych motywów, określanie problematyki, objaśnianie sensów przenośnych, podawanie przykładów frazeologizmów oraz wykorzystywanie ich w swoich wypowiedziach. | Streszczenie ustne pisemne, zadania, zamknięte, rozsypanka frazeologizmów. | 2-3 |
3. | Pojęcia teoretyczno-literackie | Rozpoznawanie rodzajów literackich ,określanie ich charakterystycznych cech, rozumienie specyfiki utworów przynależnych do epiki , liryki i dramatu | Rozpoznawanie wytworów i dzieł poszczególnych kultur na wybranych przykładach. | 2-3 |
4. | Gatunki literackie | Znajomość podstawowych cech czytanych utworów; rozpoznawanie ironii i jej funkcji, określanie funkcji różnych środków stylistycznych w utworze. | Ćwiczenia z rozpoznawania podstawowych pojęć, zadania testowe. | 4 |
5. | Gatunki publicystyczne | Dostrzeganie różnicy między literaturą piękną a publicystyką, rozpoznawanie gatunków dziennikarskich i ich podstawowych cech. | Ćwiczenia z rozpoznawania podstawowych pojęć, zadania testowe zamknięte i otwarte. | 2 |
6. | Formy wypowiedzi | Tworzenie wypowiedzi z uwzględnieniem określonych cech formy oraz wskazanego polecenia, stosowanie funkcjonalnej kompozycji, konsekwentnej narracji, uporządkowanych wydarzeń, argumentów pogłębionych przykładami. | Ćwiczenia w tworzeniu spójnej, dłuższej wypowiedzi pisemnej (egzaminacyjnej). | 4 |
7 | Czytamy i odczytujemy | Rozumienie utworu literackiego oraz innych tekstów kultury, dostrzeganie wartości etycznych, czytanie tekst na poziomie dosłownym i przenośnym; rozróżnianie faktu od opinii, odróżnianie informacji ważnych od drugorzędnych; dostrzega relacje między tytułem a treścią. | Ćwiczenia określające tematykę oraz problematykę tekstu. Wyszukiwanie informacji wyrażonych wprost lub pośrednio. | 3 |
8 | Podstawowe składniki języka | Rozumienie mechanizmów fonetycznych oraz rozbieżności między mową a pismem; rozpoznawanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych; sylab otwartych i zamkniętych; wskazywanie akcentu wyrazowego i zdaniowego. | Ćwiczenia z rozpoznawania podstawowych pojęć, zadania testowe zamknięte i otwarte. | 2 |
9. | Rodzaje wypowiedzeń | Rozpoznawanie wypowiedzeń, równoważnika zdania, zdań złożonych współrzędnie, podrzędnie, wielokrotnie. | Zadania testowe, ćwiczenia praktyczne w konstruowaniu różnych typów wypowiedzeń. | 2-3 |
10. | Formy użytkowe | Rozpoznawanie form użytkowych, perswazji i manipulacji, określanie ich funkcji. | Ćwiczenia w redagowaniu krótszych form użytkowych , np. zaproszenia, ogłoszenia, powiadomienia, podania. | 2-3 |
11. | Tekst ikoniczny | Interpretacja tekstu kultury; sposobów przedstawiania postaci na obrazie; ocena wartości użytego symbolu. | Ćwiczenia w opisie i interpretacji różnych tekstów ikonicznych. | 2 |
12. | Literackie obrazy życia; wędrówka po motywach literackich | Rozpoznawanie motywów literackich, elementów świata przedstawionego; znajomość tekstów literatury z Podstawy Programowej; umiejętność mówienia o nich; formułowanie własnego stanowiska; dostrzeganie środków wyrazu użytych w tekście kultury; utrwalenie treści fabularnych. | Zadania testowe; redagowanie wypowiedzi ustnych i pisemnych; dyskusja. | 3 |
13. | Ortografia i interpunkcja w praktyce | Utrwalenie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych; zna reguły i wyjątki. | Ćwiczenia praktyczne; uzupełnianie ortogramów, znaków przestankowych w cudzym i swoim tekście. | 2 |
15. | Kształt rozprawki | Tworzenie logicznej i uporządkowanej wypowiedzi; stosowanie właściwej, graficznie wyodrębnionej kompozycji; funkcjonalne wykorzystanie tekstów kultury; argumentowanie, wnioskowanie; rozróżnianie przykładu i argumentu. | Ćwiczenia redakcyjne pracy egzaminacyjnej; przykładowe formy wypowiedzi. | 3-4 |
16 | O pisaniu opowiadania | Znajomość zasad formy wypowiedzi; stosowanie funkcjonalnej narracji trzecioosobowej lub pierwszoosobowej; twórcze wykorzystanie treści utworów literackich. | Ćwiczenia redakcyjne pracy egzaminacyjnej; przykładowe formy. | 2 |
17. | Pisemne formy argumentacyjne | Redagowanie przemówienia; posługiwanie się środkami językowymi typowymi dla tej formy ( pytanie retoryczne, wykrzyknienia); rozróżnianie i wskazywanie środków perswazji. | Ćwiczenia redakcyjne pracy egzaminacyjnej; przykładowe przemówienia. | 2 |
18. | Sposoby widzenia świata w liryce | Rozpoznawanie środków stylistycznych wykorzystanych w utworze i ich funkcji; odczytywanie tekstu na poziomie dosłownym i przenośnym; określanie roli tytułu w kontekście całego utworu. | Ćwiczenia w odczytywaniu utworu lirycznego; interpretacja. | 2-3 |
19. | Ćwiczenie czyni mistrza | Tworzenie planu twórczego własnej wypowiedzi pisemnej. | Ćwiczenia w redagowaniu planu form egzaminacyjnych. | 2 |
20. | Sprawdź się ! | Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury. | Ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań egzaminacyjnych. | 2 |
21. | Próbny egzamin | Egzamin | 2 | |
22. | Omówienie egzaminu | Poprawa, omówienie | 2 |
Sposoby osiągania celów
- Rozwiązywanie przykładowych zadań egzaminacyjnych.
- Ćwiczenia utrwalające poprzez przygotowywanie prezentacji multimedialnych.
- Ćwiczenia w rozpoznawania różnych tekstów kultury.
- Praca z tekstem ikonicznym.
- Ćwiczenia indywidualne utrwalające wiedzę z zakresu języka polskiego.
- Prezentowanie efektów swojej pracy na forum grupy.
Ewaluacja
W wyniku realizacji programu uczeń powinien radzić sobie z egzaminem ósmoklasisty w zakresie języka polskiego z dobrym skutkiem. Systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach na pewno pozwoli mu na utrwalenie wiedzy oraz udoskonalenie umiejętności z zakresu przedmiotu, a ponadto na rozwinięcie zdolności rozumienia tekstów kultury, co jest ważnym aspektem egzaminacyjnym.
mgr Marzena Krasuska