„ZNAM PRZESZŁOŚĆ I TERAŹNIEJSZOŚĆ”
Charakterystyka programu
Program powstał w związku z potrzebą zorganizowania zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów klas III do egzaminu gimnazjalnego w z zakresu przedmiotów humanistycznych.
Obejmuje działania zmierzające do powtórzenia i utrwalenia wiadomości oraz rozwijania umiejętności określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych dla uczniów gimnazjum. Na realizację programu przeznaczonych zostanie 18 zajęć dydaktycznych.
Treści programowe obejmują przede wszystkim zagadnienia z zakresu edukacji historycznej oraz wiedzy o społeczeństwie, gdyż przy rozwiązywaniu testów z tych przedmiotów odgrywają one kluczową rolę.
Cele programu
Nadrzędnym celem programu jest gruntowne przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie. Cele ogólne to:
- Oswojenie uczniów z formą egzaminu
- Wykształcenie umiejętności właściwej organizacji czasu przeznaczonego na wykonanie zadań egzaminacyjnych
- Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań zamkniętych i zadań otwartych
- Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwania w tekście potrzebnych informacji
- Powtórzenie i utrwalenie najważniejszych pojęć, wiadomości potrzebnych na egzaminie
- Rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce
- Rozwijanie umiejętności logicznego wnioskowania, dostrzegania związków i zależności, formułowania samodzielnych sądów
- Doskonalenie sprawności redagowania poznanych form wypowiedzi pisemnej
- Uczenie planowania własnej pracy, systematyczności, współdziałania w zespole, korzystania z dostępnych pomocy i źródeł wiedzy
- Zwiększenie motywacji do nauki, wzmocnienie wiary we własne możliwości
Uczeń potrafi:
- zrozumieć instrukcję do zadań, poleceń,
- zakodować swoją pracę, poprawnie wypełniać kartę odpowiedzi,
- planować własną pracę, gospodarować czasem,
- współpracować z innymi,
- czytać ze zrozumieniem różnorodne teksty i wykonywać zadania zamknięte oraz zadania otwarte związane z przeczytanym tekstem,
- odczytywać znaczenia dosłowne, przenośne, symboliczne źródeł historycznych,
- samodzielnie interpretować przeczytany tekst,
- określić nadawcę i odbiorcę tekstu,
- wykorzystywać wcześniej zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań zamkniętych i otwartych,
- wyszukiwać potrzebne informacje,
- dostrzegać i poprawiać popełnione błędy,
- obserwować, wnioskować,
- dostrzegać logiczne powiązania między faktami, przyczynami, skutkami, opiniami,
- przyporządkować źródło historyczne do epoki, stylu lub autora,
- rozpoznawać cechy charakterystyczne dla dzieł danej epoki.
Zadania, formy i sposoby realizacji
L.p. | Zadanie/Tematyka zajęć: | Zagadnienia: | Formy i sposoby realizacji | Ilość godzin: |
Spotkanie organizacyjne | Przedstawienie programu zajęć, celów, planu pracy | Standardy wymagań egzaminacyjnych, forma egzaminu, klasyfikacja tekstów źródłowych | 1 | |
Dorobek starożytności | Dzieła starożytnego Egiptu, Mezopotamii, Izraela, Grecji i Rzymu | Rozpoznawanie zabytków poszczególnych cywilizacji Symbolika biblijna – analiza źródeł | 3 | |
Mitologia antyku | Źródła dotyczące mitologii greckiej i rzymskiej | Identyfikacja i interpretacja dzieł opartych na mitologii z wykorzystaniem prezentacji programu Power Point | 1 | |
Kultura średniowiecza | Dorobek kręgów cywilizacji bizantyjskiej, łacińskiej i arabskiej | Rozpoznawanie wytworów i dzieł poszczególnych kultur na wybranych przykładach | 3 | |
Epoka odrodzenia | Ukazanie znaczenia przemian renesansowych w różnych aspektach życia | Identyfikacja dorobku wielkich twórców renesansu na przykładzie wybranych dzieł | 2 | |
Dorobek baroku | Zestawienie osiągnięć europejskiego i polskiego baroku | Rozpoznawanie stylu i specyfiki epoki poprzez interpretowanie charakterystycznych dzieł tego okresu | 2 | |
Oświecenie | Osiągnięcia oświecenia i ich korelacja z historią | Identyfikacja źródeł z dziejami USA, Francji i Polski (analiza porównawcza tekstów źródłowych) | 1 | |
Społeczeństwo | Rodzina i społeczeństwo | Ćwiczenia z rozpoznawania podstawowych pojęć z działu Społeczeństwo. | 2 | |
Trójpodział władzy | Trójpodział władzy w Polsce. Prezydenci RP | Rozpoznawanie rodzaju władzy, analiza Konstytucji RP, rozpoznawalność polityków-prezentacje multimedialne. | 2 | |
Podsumowanie kursu | Testy podsumowujące | Rozwiązywanie testów przekrojowych | 1 |
Sposoby osiągania celów
- Rozwiązywanie przykładowych arkuszy egzaminacyjnych
- Ćwiczenia utrwalające poprzez przygotowywanie prezentacji multimedialnych
- Ćwiczenia w rozpoznawania źródeł historycznych
- Praca z materiałami ilustracyjnymi
Podczas zajęć stosowane będą głównie różnorodne formy ćwiczeń indywidualnych (pisemnych i ustnych), aby uczeń mógł rozwijać swoje umiejętności oraz utrwalał i uzupełniał wiedzę z zakresu przedmiotów humanistycznych (zwłaszcza z historii i wiedzy o społeczeństwie.).
Ewaluacja
W wyniku realizacji programu uczeń powinien z dobrym skutkiem rozwiązywać testy z zakresu przedmiotów humanistycznych. Skuteczność oddziaływań nauczyciela i pracy ucznia można ocenić na podstawie porównania pierwszych prób rozwiązywania testów na zajęciach i testów końcowych oraz na podstawie wyników egzaminów gimnazjalnych. Można także przeprowadzić ankietę ewaluacyjną dla uczestników zajęć.
mgr Dariusz Kołodziejczyk