Charakterystyka programu
Program powstał w związku z potrzebą zorganizowania zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów klas III do egzaminu gimnazjalnego w z zakresu przedmiotów przyrodniczych.
Obejmuje działania zmierzające do powtórzenia i utrwalenia wiadomości oraz rozwijania umiejętności określonych w podstawie programowej oraz standardach wymagań egzaminacyjnych dla uczniów gimnazjum. Na realizację programu przeznaczone zostaną 4 zajęcia dydaktycznych (łącznie 8 godzin lekcyjnych).
Nadrzędnym celem tego programu jest gruntowne przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z fizyki.
Cele ogólne:
1. Zapoznanie uczniów z formą egzaminu.
2. Wykształcenie umiejętności właściwej organizacji czasu przeznaczonego na wykonanie zadań egzaminacyjnych.
3. Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
4. Wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników.
5. Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisywanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych.
6. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy przeczytanych tekstów.
7. Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań zamkniętych.
8. Powtórzenie i utrwalenie najważniejszych pojęć, wiadomości potrzebnych na egzaminie.
9. Rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
10. Rozwijanie umiejętności logicznego wnioskowania, dostrzegania związków i zależności, formułowania samodzielnych sądów.
11. Uczenie planowania własnej pracy, systematyczności, współdziałania w zespole, korzystania z dostępnych pomocy i źródeł wiedzy.
12. Zwiększenie motywacji do nauki, systematyczności, wzmocnienie wiary we własne możliwości, wytrwałości i uporu w dążeniu do celu.
Uczeń potrafi:
- zrozumieć instrukcję do zadań i poleceń,
- opisywać zjawiska fizyczne i rozwiązywać problemy fizyczne z zastosowaniem technik matematycznych,
- planować własną pracę i gospodarować czasem,
- czytać ze zrozumieniem różnorodne teksty i wykonywać zadania zamknięte oraz zadania otwarte związane z przeczytanym tekstem,
- posługiwać się terminologią fizyczną,
- wykorzystywać wcześniej zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań zamkniętych i otwartych,
- wyszukiwać potrzebne informacje,
- dostrzegać i poprawiać popełnione błędy,
- interpretować zjawiska przyrodnicze,
- analizować i wyciągać poprawne wnioski z doświadczeń,
- analizować schematy, rysunki i wykresy oraz je samodzielnie wykonywać.
- wykorzystać wiedzę fizyczną w życiu codziennym.
Zadania, formy i sposoby realizacji:
Zadanie/Tematyka zajęć | Zagadnienia | Formy i sposoby realizacji | Ilość godzin: | |
Spotkanie organizacyjne
Kinematyka
Dynamika |
Przedstawienie programu zajęć, celów i planu pracy.
Ruch jednostajny prostoliniowy, ruch prostoliniowy jednostajnie przyspieszony.
1,2,3 zasada dynamiki Newtona, siły wzajemnego oddziaływania ciał (sprężystości, ciężkości, tarcia). |
– rozdanie materiałów edukacyjnych,
– analiza schematów -sporządzanie wykresów i ich interpretacja,
– rozwiązywanie testów |
1,5 | |
Praca, moc, energia.
Drgania i fale mechaniczne.
Właściwości materii i przemiany energii w zjawiskach cieplnych. |
Pojęcie pracy i mocy w fizyce, rodzaje energii mechanicznej (energia kinetyczna i potencjalna), zasada zachowania energii
ruch drgający harmoniczny, fale mechaniczne, fale dźwiękowe, zjawiska dyfrakcji i interferencji.
Stany skupienia materii i zmiany stanu skupienia ciał, rozszerzalność temperaturowa ciał, gęstość substancji, skala Celsjusza i Kelvina, ciepło właściwe, energia wewnętrzna i 1 zasada termodynamiki. |
– przypomnienie podstawowych wiadomości,
– analiza zadań, schematów, wykresów,
– rozwiązywanie testów
|
1,5 | |
Hydrostatyka
Elektrostatyka
Prąd elektryczny |
Ciśnienie atmosferyczne i hydrostatyczne, prawo Pascala i Archimedesa.
Sposoby elektryzowania ciał, prawo Coulomba, Zasada zachowania ładunku, napięcie elektryczne.
Obwód elektryczny, natężenie i napięcie prądu, Prawo Ohma, praca i moc prądu elektrycznego. |
– omówienie podstawowych pojęć i zależności,
– rozwiązywanie zadań testowych, |
1,5 | |
Magnetyzm
Optyka
Podsumowanie kursu |
Pole magnetyczne magnesu, Ziemi i przewodnika z prądem, zjawisko indukcji elektromagnetycznej.
Źródła światła, załamanie i odbicie światła, obrazy w soczewkach.
Podsumowanie wiadomości i umiejętności z zakresu fizyki. |
– omówienie podstawowych pojęć i zależności,
– rozwiązywanie zadań testowych,
– rozwiązywanie testu fizycznego obejmującego materiał z zakresu gimnazjum. |
1,5 |
Sposoby osiągania celów:
- Rozwiązywanie dużej liczy zadań testowych wzorowanych na zadaniach egzaminacyjnych.
- Ćwiczenia utrwalające wiedzę i umiejętności.
- Praca ze schematami i wykresami.
- Podczas zajęć stosowane będą głównie różnorodne formy ćwiczeń indywidualnych (pisemnych i ustnych), aby uczeń mógł rozwijać swoje umiejętności oraz utrwalał i uzupełniał wiedzę z zakresu fizyki.
Ewaluacja
W wyniku realizacji programu uczeń powinien z dobrym skutkiem rozwiązywać testy z zakresu przedmiotów przyrodniczych. Skuteczność oddziaływań nauczyciela i pracy ucznia można ocenić na podstawie porównania pierwszych prób rozwiązywania testów na zajęciach i testów końcowych oraz na podstawie wyników egzaminów gimnazjalnych. Można także przeprowadzić ankietę ewaluacyjną dla uczestników zajęć.
mgr Sandra Schulz