Charakterystyka programu
Program opisuje planowany przebieg pozaszkolnych, dodatkowych zajęć kierowanych do uczniów klas III szkół gimnazjalnych. Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z części przyrodniczej.
Cele szczegółowe obejmują działania zmierzające do powtórzenia i utrwalenia wiadomości oraz rozwijania umiejętności określonych i zapisanych w Podstawie Programowej Tom 5.
Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum (przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka) strona 129-149. Na realizację programu przeznaczone zostaną 4 zajęcia łącznie 8 godzin dydaktycznych.
Cele programu
1. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy chemicznej do rozwiązywania problemów.
2. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwania niezbędnych informacji w tekście, poprawnego odczytywania informacji z wykresów, schematów lub tabel.
3. Rozwijanie umiejętności logicznego rozumowania, dostrzegania związków i zależności, formułowania samodzielnych obserwacji i wniosków.
4. Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań zamkniętych typu egzaminacyjnego (wielokrotnego wyboru, typu prawda – fałsz, na dobieranie).
Uczeń potrafi:
- Posługiwać się terminologią chemiczną.
- Zaplanować, przewidzieć przebieg, podać obserwacje i wnioski, zapisać równanie reakcji chemicznej z doświadczeń obowiązujących na poziomie gimnazjalnym.
- Interpretować i nazywać obserwowane w życiu codziennym zjawiska przyrodnicze.
- Analizować schematy, rysunki oraz wykresy.
- Wykonać podstawowe obliczenia stechiometryczne z wykorzystaniem praw chemicznych.
- Wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań typu egzaminacyjnego (wielokrotnego wyboru, typu prawda – fałsz, na dobieranie).
Zadania, formy i sposoby realizacji
L.p. |
Tematyka zajęć: |
Treści nauczania zapisane w Podstawie Programowej Tom 5. Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum (przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka) | Liczba godzin: |
1.1 Substancje i ich właściwości.
1.2 Wewnętrzna budowa materii. 1.3 Powietrze i inne gazy. |
strona 129
strona 130 strona 131 |
2 | |
2.1 Reakcje chemiczne – równania reakcji chemicznej.
2.2 Kwasy i zasady. |
strona 131
strona 132 |
2 | |
3.1 Sole. | strona 132-133 | 2 | |
4.1 Reakcje chemiczne – obliczenia związane z zastosowaniem podstawowych praw chemicznych.
4.2 Woda i roztwory wodne – obliczenia związane z pojęciem rozpuszczalność oraz stężenie procentowe. |
strona 131
strona 131-132 |
2 |
Link do Podstawy Programowej Tom 5. Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum (przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka)
Program może ulec modyfikacji na prośbę uczestników kursu po przedstawieniu treści nauczania uczniom podczas pierwszego spotkania z nauczycielem prowadzącym zajęcia.
Zajęcia realizowane będą z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych (prezentacji multimedialnych, animacji) oraz prezentacją doświadczeń w technice małej skali.
Ewaluacja
Rozwiązanie zadań z chemii z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, zadań typu egzaminacyjnego wydawnictwa Nowa Era, WSiP oraz Operon. Analiza uzyskanego wyniku.
mgr Lidia Zarańska