Cel zajęć:
- Zainteresowanie ucznia matematyką.
- Przedstawienie uczniom charakterystyki egzaminu ósmoklasisty z matematyki.
- Udoskonalenie umiejętności wykorzystania informacji w zadaniu i poprawnej analizy treści.
- Wskazanie najczęstszych błędów popełnianych przez uczniów.
- Wykształcenie matematycznej intuicji.
- Podkreślenie znaczenia systematyczności w nauce.
Uczeń potrafi:
- Sprawnie posługiwać się umiejętnościami rachunkowymi.
- Stosować wcześniej poznaną wiedzę do odkrywania i zrozumienia nowych problemów.
- Analizować wiarygodność otrzymanego wyniku.
- Używać matematycznego języka i form zapisu.
- Rozwiązywać typowe zadania dla egzaminu ósmoklasisty.
Plan zajęć:
Lp. | Temat | Umiejętności ucznia | Czas |
|
Kwestie organizacyjne. | Uczeń poznaje sens cotygodniowych spotkań na zajęciach z matematyki. | 15 minut |
|
Potęga, jako skrócony zapis mnożenia. | ● Do czego przydaje się potęgowanie?
● Odkrywamy zasady działań na potęgach. ● Notacja wykładnicza , czyli prosty sposób zapisu ogromnych i małych liczb. ● Stosujemy wyżej poznane zasady w zadaniach. ● Ciekawe zastosowania potęgowania. |
4 godziny |
3. | Czy jest coś ponad wymiernością w matematyce? | ● Odkrywamy nową rodzinę liczb.
● Jakie zasady panują po stronie niewymierności? ● Unifikacja dwóch pozornie oddzielnych rzeczy.* ● Stosujemy wyżej poznane zasady w zadaniach. ● Ciekawe zastosowania pierwiastków. |
4 godzin |
4. | Wyrażenia algebraiczne, czyli fundamenty matematyki. | ● Po nitce do równań.
● Odkrywamy zasady działań na wyrażeniach algebraicznych. ● To już było dawno temu, czyli wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych. ● Spis reguł dostępnych przy wyrażeniach algebraicznych. ● Wyrażenia algebraiczne i procenty. |
4 godzin |
5. | Równania, czyli rewolucja matematycznego myślenia. | ● Co to jest równanie?
● Metody rozwiązywania równań pierwszego stopnia. ● Niebezpieczne minusy. ● Układamy równania samodzielnie, czyli praca nad zadaniami tekstowymi. ● Nie zapominamy o procentach. ● O tym, kiedy z jednej rzeczy wynika wiele innych. |
6 godzin |
6. | Twierdzenie Pitagorasa. | ● Odkrywamy twierdzenie Pitagorasa śladami amerykańskiego prezydenta.
● Pomysłowe zastosowania twierdzenia Pitagorasa. ● Twierdzenie Pitagorasa w geometrii, czyli zastrzyk użytecznej wiedzy geometrycznej. ● Ciekawe zastosowania twierdzenia Pitagorasa – część 2. |
6 godzin |
7. | W układzie współrzędnych. | ● Co to jest układ współrzędnych?
● Elementy układu współrzędnych. ● Rachunki w układzie współrzędnych. |
4 godziny |
8. | Figury na płaszczyźnie. | ● Kąty i ich rodzaje.
● Różne oblicza trójkątów. ● Rachunek kątów w rozmaitych zadaniach. ● Mówimy o matematycznych fundamentach. ● Dowody twierdzeń. ● Warunek istnienia trójkąta. |
6 godzin |
9. | Wielokąty. | ● Przystawanie figur.
● Cechy przystawania trójkątów. ● Wykorzystujemy przystawanie w dowodzeniu twierdzeń. ● Wielokąty foremne i ich podstawowe własności. |
6 godzin |
9. | Bryły. | ● Poznajemy rodzaje brył i ich własności.
● Odnajdujemy zastosowanie wszystkich wcześniej poznanych wiadomości w rozmaitych zadaniach. |
4 godziny |
10. | Rachunek prawdopodobieństwa. | ● Statystyka opisowa.
● Odczytujemy informacje z diagramów. ● Definicja ● Prawdopodobieństwo klasyczne w zadaniach. |
4 godziny |
11. | Egzaminy próbne. | ● Rozwiązujemy próbne egzaminy ósmoklasisty. | do ostatnich zajęć |
Gwiazdką * oznaczono materiał dodatkowy.
Czas trwania zajęć z danego tematu może ulec zmianie w zależności od zaawansowania grupy. Podany czas jest czasem orientacyjnym. Plan zajęć został opracowany zgodnie z obowiązującą podstawą programową z matematyki. |
Opracował: mgr Patryk Jankowski