Charakterystyka programu
Program powstał w związku z potrzebą zorganizowania zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów klas III do egzaminu gimnazjalnego w z zakresu przedmiotów przyrodniczych.
Obejmuje działania zmierzające do powtórzenia i utrwalenia wiadomości oraz rozwijania umiejętności określonych w podstawie programowej oraz standardach wymagań egzaminacyjnych dla uczniów gimnazjum. Na realizację programu przeznaczonych zostanie 6 zajęć dydaktycznych.
Cele programu
Nadrzędnym celem tego programu jest gruntowne przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z biologii. Cele ogólne to:
1. Zapoznanie uczniów z formą egzaminu.
2. Wykształcenie umiejętności właściwej organizacji czasu przeznaczonego na wykonanie zadań egzaminacyjnych.
3. Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań zamkniętych
4. Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwania w tekście potrzebnych informacji.
5. Powtórzenie i utrwalenie najważniejszych pojęć, wiadomości potrzebnych na egzaminie.
6. Rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
7. Rozwijanie umiejętności logicznego wnioskowania, dostrzegania związków i zależności, formułowania samodzielnych sądów.
8. Uczenie planowania własnej pracy, systematyczności, współdziałania w zespole, korzystania z dostępnych pomocy i źródeł wiedzy.
9. Zwiększenie motywacji do nauki, wzmocnienie wiary we własne możliwości
Uczeń potrafi:
- zrozumieć instrukcję do zadań, poleceń,
- zakodować swoją pracę, poprawnie wypełniać kartę odpowiedzi,
- planować własną pracę, gospodarować czasem,
- czytać ze zrozumieniem różnorodne teksty i wykonywać zadania zamknięte oraz zadania otwarte związane z przeczytanym tekstem,
- posługiwać się terminologią przyrodniczą,
- wykorzystywać wcześniej zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań zamkniętych i otwartych,
- wyszukiwać potrzebne informacje,
- dostrzegać i poprawiać popełnione błędy,
- obserwować, wnioskować,interpretować zjawiska przyrodnicze,
- analizować doświadczenia i eksperymenty biologiczne,
- analizować schematy, rysunki i wykresy.
Zadania, formy i sposoby realizacji
L.p. | Zadanie/Tematyka zajęć: | Zagadnienia: | Formy i sposoby realizacji | Ilość godzin: |
Spotkanie
Cytologia i histologia.
Ekologia i ochrona środowiska. |
Przedstawienie program zajęć, celów, planu pracy.
Komórkowa budowa organizmów. Rodzaje i budowa komórek i tkanek roślinnych, zwierzęcych. Gatunek a populacja. Biocenoza, biotop, ekosystem. Zależności pokarmowe między organizmami. Stosunki antagonistyczne i nieantagonistyczne. |
– analiza schematów i zdjęć
– rozwiązywanie testów |
2 | |
Elementy anatomii i fizjologii człowieka | Budowa i funkcjonowanie układów: pokarmowego, krwionośnego, oddechowego, wydalniczego, nerwowego oraz narządów zmysłów.
Oddychanie komórkowe a proces wymiany gazowej. |
– analiza schematów, zdjęć i wykresów
– rozwiązywanie testów |
2 | |
Podstawy genetyki.
Podsumowanie kursu. |
Prawa Mendla i krzyżówki genetyczne.
Budowa DNA, biosynteza białka.
Synteza wiadomości i umiejętności z zakresu biologii |
– rozwiązywanie krzyżówek genetycznych
-analiza schematów – rozwiązywanie testu ogólnobiologicznego |
2 |
Sposoby osiągania celów
- Rozwiązywanie dużej liczy zadań testowych wzorowanych na zadaniach egzaminacyjnych
- Ćwiczenia utrwalające wiedzę i umiejętności
- Praca ze schematami, wykresami i rysunkami
Podczas zajęć stosowane będą głównie różnorodne formy ćwiczeń indywidualnych (pisemnych i ustnych), aby uczeń mógł rozwijać swoje umiejętności oraz utrwalał i uzupełniał wiedzę z zakresu biologii.
Ewaluacja
W wyniku realizacji programu uczeń powinien z dobrym skutkiem rozwiązywać testy z zakresu przedmiotów przyrodniczych. Skuteczność oddziaływań nauczyciela i pracy ucznia można ocenić na podstawie porównania pierwszych prób rozwiązywania testów na zajęciach i testów końcowych oraz na podstawie wyników egzaminów gimnazjalnych. Można także przeprowadzić ankietę ewaluacyjną dla uczestników zajęć.
mgr Ewa Frąckowiak